Skip to content

Autobianchi

A112 Abarth

De Abarth Autobianchi A112 is een miniklasse-model van het Italiaanse automerk Abarth en werd gebouwd tussen 1971 en 1986. De Abarth A112 was op het eerste gezicht nauwelijks te onderscheiden van de gewone Autobianchi A112, maar ook hier zaten de verschillen onder de motorkap. Vanaf 1982 werd deze auto op sommige markten buiten Italië verkocht als Lancia A112 Abarth.

Specificaties

Beschrijving

De Abarth A112 werd geïntroduceerd in september 1971 en was geprepareerd door de motorsportafdeling van de FIAT-groep, aanvankelijk met een 58 pk leverende 982 cc motor (in plaats van de standaard 903 cc met 47 pk), een dubbele carburator en een andere nokkenas. In 1975 werd de cilinderinhoud vergroot tot 1050 cc, terwijl het vermogen steeg van 58 tot 70 pk bij 6600 tpm en een gewicht van slechts 700 kg.
De twee motoren werden parallel aangeboden, tot de productie van de kleinste motor eind 1976 werd gestopt. Het model uit 1975 was de eerste A112 met een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Door deze veranderingen werd de A112 een nerveuze machine, die veel bewondering oogstte bij jonge pk-enthousiastelingen.

De Abarth A112 nam deel aan verschillende rally-events_old in heel Europa en er werden zelfs acht edities (1977-1984) van een type gebonden competitie georganiseerd, de Campionato A112 Abarth volgens de toenmalige Groep 1-regels, dus serieproductie-auto’s. Enkele beroemde Italiaanse rallyrijders zoals Attilio Bettega, Fabrizio Tabaton en Gianfranco Cunico behoorden tot de winnaars van het kampioenschap.

De toenemende populariteit van de Abarth A112 in de historische rally’s en heuvelklims leidde in 2010 tot de herinvoering van een type gebonden trofee, genaamd Trofeo Abarth A112.

Abarths hadden het zwaar te verduren door de rijstijl van de jonge eigenaars.

Over deze wagen

De wagen is afkomstig uit het zonnige Italië ten zuiden van Napels. Deze Autobianchi Abarth bevindt zich in uitzonderlijke staat, zowel mechanisch als carrosserie en interieur. Er is geen enkel roestplekje te bespeuren en is nooit gerestaureerd geweest, de motor draait als een klokje. Zeer zeldzame wagen in deze conditie en gekeurd door ASI, die de authenticiteit van de wagen garandeert.

Interesse in deze wagen?

Word ook vrijwilliger bij 2GO

Wij zijn op zoek naar vrijwilligers die hun ervaring, enthousiasme, vrije tijd en vaardigheden willen inzetten om onze “kanszoekende” jongeren hun persoonlijke doelen te laten bereiken.

In een organisatie als 2GO is er plaats voor talloze soorten vrijwilligers met uiteenlopende talenten.

Coaching van jongeren, rijlessen geven met de 2GO-mobiel, organisatie van events, administratieve taken, toezicht bij tentoonstellingen, …

Je wil graag mee je schouders onder dit project steken? Vul nu het formulier in. Wij nemen dan contact met je op om dit verder te bespreken.