Skip to content

Lancia

Delta HF

In 1979 onthulde Lancia de gloednieuwe Delta. Het was de eerste echte compacte hatchback van het merk. Een echte voorganger had het model dan ook niet, al zou je de Beta een soort van voorganger kunnen noemen. Het design kwam van de Italiaanse ontwerper Giugiaro, terwijl de techniek grotendeels werd overgenomen van de in 1978 voorgestelde Fiat Ritmo. De auto kreeg echter wel een andere achterwielophanging. Ook waren de motoren aangepast en leverden meer vermogen dan in de Ritmo. Het model werd alleen geleverd met vijf deuren, al kwam Lancia in 1982 met de Lancia Prisma, dat feitelijk niets meer was dan een sedan van de Delta met een andere naam.

Specificaties

Beschrijving

De Delta werd al vrij snel een succes voor het merk en niet alleen in thuisland Italië. Omdat Lancia samen ging werken met het Zweedse Saab, voor onder meer het Tipo 4 project, werd de Delta in Zweden verkocht als Saab 600. De sportieve versie van de eerste generatie Lancia Delta (de Lancia Delta (Groep A)) werd met succes ingezet in het Wereldkampioenschap Rally. Lancia greep zes keer achtereenvolgend naar de titel bij de constructeurs (1987 tot en met 1992) en drie keer bij de rijders (1988, 1989 en 1991). De Lancia Delta I is tot op heden de enige Lancia die de ‘Auto van het Jaar’ verkiezing heeft gewonnen, en wel in 1980.

Over deze wagen

Deze Lancia is het zusje van de beroemde Lancia Delta Integrale. Afkomstig van het zuiden van Italië verkeert de wagen in onberispelijke staat, dit zowel op het gebied van het koetswerk, interieur en het mechanisch gedeelte. Deze HF turbo heeft een vier in lijn 1.585cc motor 140pk sterk met een koppel van 191NM, hetgeen goed is voor een topsnelheid van 203km/h en van 0/100 in 8,7sec te behalen. Rijplezier gegarandeerd dus met deze schitterende young-timer.

Interesse in deze wagen?